تبلیغات
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز - مراحل برنامه ریزی و اجرا و ارزشیابی در مدیریت کیفیت
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مراحل برنامه ریزی و اجرا و ارزشیابی در مدیریت کیفیت

مرحله برنامه ریزی بلند مدت مدیریت کیفیت


مدیریت جامع کیفیت یک فلسفه مدیریتی جامع بلند مدت و پویا می باشد.برای استفاده از منافع کامل آن باید برنامه ریزی بلند مدت به عمل آید،در این مرحله کارهای زیر انجام می گیرد:

· یک ارزیابی درونی کیفیت برای تشخیص نقاط قوت و ضعف

· تعیین رسالت و دورنمای سازمان

· تعیین اهداف بلند مدت و استراتژی های دستیابی به آنها

· تدوین شیوه ارزشیابی برنامه

باید برای تحقق این مرحله از مراحل اجرایی فرهنگ سازمانی با ارزشهای اساسی مدیریت جامع کیفیت سازگار باشد.وجود جو اعتماد ،تفکر قدرت بخشیدن به کارکنان و مشارکت آنان در ارتقای فرایندها،اعتماد به کار تیمی و بهبود عملکرد فرایندها و بطور کلی باور فلسفه مدیریت جامع کیفیت و منافع دراز مدت آن از شرایط اساسی برای برنامه ریزی استراتژیک تلقی می شوند;بنابراین مرحله دوم یعنی مرحله کسب دانش و مهارت تا زمانی ادامه می یابد که جمیع شرایط برای ورود به این مرحله فراهم گردد. 

*مرحله برنامه ریزی تفصیلی
در این مرحله همه بخشها و واحدهای سازمانی بر اساس برنامه بلند مدت،برنامه های یک ساله تدوین می کنند.در این مرحله بخشها و واحدها باید کارهای زیر را انجام دهند.

· فرایندهای اساسی خود را تعیین کنند.

· مشتریهای فرایندها را مشخص کنند.

· نیازها و انتظارات مشتریها را تعیین کنند.

· فرایندهایی را برای ارتقا انتخاب کنند.

· اهداف اختصاصی ارتقا را تنظیم کنند.

· تیمهای ارتقای فرایندها را تشکیل دهند.

· نشانگرهای ارتقای کیفیت را تعیین کنند.

 *مرحله اجرا
در این مرحله بخشها و واحدها برنامه های سالانه خود را اجرا می کنند.در این مرحله باید کارهای زیر انجام شود:

· تیمهای ارتقا فرایندهای خود را ارتقا دهند.

· یک سیستم ارتباطی منظم و قوی برای انتقال تجربیات ایجاد شود.

· یادگیری در عمل ترغیب شود.

· موانع و مشکلات ارتقای فرایندها از میان برداشته شود.

· یک سیستم تقدیر و تشویق کار آمد به وجود آید.

· پیشرفتها پایش شوند.

· دستاوردها حفظ شوند.

 *مرحله ارزشیابی
باید سالانه از برنامه های ارتقای کیفیت ارزشیابی به عمل آید تاعلل موفقیتها و احیاناً شکستها مشخص گردد.اگر چه مدیران و کارکنان اغلب از نتایج مثبت اجرای برنامه ها بیشتر خوشحال می شوند ولی تجربیات مثبت و منفی هر دو آموزنده می باشند.هر تجربه منفی شاید فرصت بیشتری را برای کسب تجربه و یادگیری فراهم کند.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : م؟و؟ح؟؟... د؟ر؟ا؟

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • اگر بار دیگر فرصت انتخاب داشتید باز هم پیام نور و رشته صنایع را انتخاب می کردید ؟




نویسندگان