تبلیغات
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز - آغاز به کار شش سیگما
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آغاز به کار شش سیگما

 

مدیریت‌ كیفیت با تفكرات‌ اندیشمندانی‌ چون‌ ادوارد دمینگ در دهه‌ 50‌ قرن‌ گذشته تحول‌ شگرف‌ در دنیای‌ كسب‌وكار ایجاد كرد. مفاهیم‌ و الگوهای‌ كنترل‌ كیفیت‌ (QC)، كنترل‌ كیفیت‌ جامع‌ (TQC)، مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ (TQM) را می‌توان‌ مراحل‌ استحاله‌ و تكامل‌ موضوع‌ كیفیت‌ دانست‌ كه‌ در دهه‌های‌ 50‌ تا 80 (و حتی‌ تا امروز) ادامه‌ داشته‌ است.

‌تحول‌ و تكامل‌ مفهوم‌ مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ همراه‌ با نیازها و الزامات‌ كسب‌وكار صورت‌ گرفته‌ و بر این‌ پایه‌ بوده‌ است‌ كه‌ مدیریت‌ كیفیت‌ جامع، متدلوژی  جامع‌ بهبود مستمر سازمانی‌ است. در متدلوژی‌ مدیریت‌ كیفیت، هسته‌ فرایند بهبود مستمر در سازمان‌ برپایه‌ تفكر حذف‌ اتلاف‌ و خطا قرار داده‌ شده‌ است.

‌مجموعه‌ رویكردها و ابزارهای‌ شكل‌ گرفته‌ در مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ عمدتاً‌ در مسیر این‌ محور كلیدی‌ یعنی‌ حذف‌ خطا در سازمان‌ عمل‌ كرده‌اند.

‌مجموعه‌ رویکردها ، تاكیدات‌ و توجهات‌ ‌ مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ در اوایل‌ دهه‌ 90 به صورت ‌ پیوسته‌ و یکپارچه ‌ در مدل‌ تعالی‌ سازمانی ‌EFQM متجلی‌ گردید. این‌ الگوی‌ جامع‌ كه‌ تعالی‌ سازمانی‌ را برپایه‌ مدیریت‌ كیفیت‌ (QM طرح‌ریزی‌ كرده‌ است‌ نتیجه‌ وحدت‌ در الگوها و رویكردهای‌ مختلف‌ متعدد قبل‌ از خود (ازجمله‌ الگوهای‌ دیگر تعالی‌ سازمانی‌ و جوایز كیفیت) است. متدلوژی‌ مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ به‌ همراه‌ تكامل‌ آن‌ در قالب‌ مدل‌ تعالی‌ سازمانی‌ (بدون‌ آنكه‌ به‌ جزئیات‌ آن‌ بپردازیم) با تفكر خطای‌ صفر اگرچه‌ طی‌ دهه‌ 60 تا 80 تاثیرات‌ شگرفی‌ را در سازمانها به‌ جای‌ گذاشت‌ اما در دهه‌ 80 دچار تحولی‌ دیگر گردید.

‌آنچه‌ كمپانی‌ موتورولا در دهه‌ 80 به‌ آن‌ پرداخت‌ را می‌توان‌ یك‌ نوع‌ مهندسی‌ مجدد در مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ دانست‌ كه‌ نهایتاً‌ به‌ طرح‌ متدولوژی‌ 6 سیگما منجر گردید. ضرورتی‌ كه‌ این‌ كمپانی‌ را به‌ سمت‌ روش‌ جدید كشانید این‌ بود كه‌ در فضای‌ پیچیده‌ و بسیار رقابتی‌ كسب‌وكار دیگر نمی‌توان‌ صرفاً‌ با تفكر خطای‌ صفر و برخی‌ راهكارهای‌ عملیاتی‌ به‌ موفقیت‌ رسید. قواعد جدید بازی‌ حكم‌ می‌كند كه‌ سازمان‌ هدف‌گیری‌ مشخص‌ و دقیقی‌ برای‌ كاهش‌ خطا با ابزارهایی‌ داشته‌ باشد كه‌ طبق‌ برنامه‌ وساختار، حصول‌ هدف‌ را تضمین‌ می‌كنند و نتیجه‌ اثربخشی‌ این‌ رویكرد به‌ صورت‌ مستقیم‌ و قابل‌ اندازه‌گیری‌ به‌ ارتقا سطح‌ سازمان‌ در فضای‌ رقابتی‌ بینجامد. لذا روش‌ جدید، گزاره‌ نوینی‌ از مدیریت‌ كیفیت‌ است‌ كه‌ با تاكید بر حصول‌ نتایج‌ (  قابل مشاهده در شاخصهای‌ كلیدی‌ عملكرد سازمان) به‌ شكل‌ بسیار اثربخش‌تر نسبت‌ به‌ رویكردهای‌ كلاسیك‌ مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ عمل‌ می‌كند.

جنس‌ 6 سیگما: 6 سیگما یك‌ «متدولوژی» جامع‌ بهبود اثربخش‌ سازمانی‌ است‌ كه‌ در درون‌ خود از ساختار، برنامه‌ و ابزارهای‌ توانمند مدیریت‌ كیفیت‌ برخوردار است.

رویكرد 6 سیگما: رویكرد 6 سیگما كاهش‌ مشخص‌ كلیه‌ خطاهای‌ سازمان‌ و رسیدن‌ به‌ سطح‌ 6 سیگما در خطاست.

منظور از كاهش‌ خطا در سازمان‌ كاهش‌ خطا در «فرایندها» است. درواقع‌ محور بررسی‌ و تحلیلها در 6 سیگما «فرایند» است‌ و نه‌ افراد. بنابه‌ نگرش‌ نوین‌ ، مدیریت‌ كیفیت‌ سازمان‌ مجموعه‌ای‌ از فرایندهایی‌ است‌ كه‌ هدف‌ آنها ایجاد «ارزش» برای‌ مشتری‌ است. تمركز سازمان‌ برای‌ كشاندن‌ سطح‌ خطای‌ كل‌ به‌ سطح‌6 سیگما با تمركز بر فرایندها آغاز می‌گردد، لذا تدوین‌ فرایندهای‌ ‌ اصلی‌ از اهمیت‌ ویژه‌ برخوردار است.

‌هرگاه‌ سازمانی‌ به‌ سطح‌6 سیگما  برسد به این معنی‌ است‌ كه‌ حدود‌ 99966/99 درصد از فرصتها ی خطا  ، به خطا تبدیل نشده اند . ‌برای‌ یك‌ سازمان‌ خطای‌ بیشتر به‌ منزله‌ هزینه‌ بیشتر و كیفیت‌ پایین‌تر و درنتیجه‌ كاهش‌ میزان‌ ارزش‌ ایجاد شده‌ برای‌ مشتریان‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ از دست‌ دادن‌ سطح‌ رقابت‌پذیری‌ و سهم‌ بازار خواهدبود.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : م؟و؟ح؟؟... د؟ر؟ا؟

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • اگر بار دیگر فرصت انتخاب داشتید باز هم پیام نور و رشته صنایع را انتخاب می کردید ؟




نویسندگان