تبلیغات
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز - مثالهای ساده برای شش سیگما
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مثالهای ساده برای شش سیگما

مثالهای ساده  برای شش سیگما :

1-     سطح یك سیگما یعنی وجود 170 غلط املائی در هر صفحه از 1 كتاب است ولی سطح شش سیگما معادل حدود یك غلط املائی در تمامی كتابهای یك كتابخانه است.

2-     اگر فرضا روزانه یك میلیون مسافر با اتوبوسهای شركت واحد جابجا شوند و فقط سه مسافر ناراضی باشند، شركت واحد به شش سیگما دست یافته است. اگر تعداد مسافران ناراضی، 333 نفر باشند شركت واحد یك شركت پنج سیگمائی است. اگر مسافرین ناراضی 6210  نفر باشند شركت واحد 4 سیگمائی و اگر تعداد مسافران ناراضی از مرز 66807  نفر بگذرد شركت واحد شركت سه سیگمائی است. پس شش سیگما میزان رضایتمندی مشتریان را اندازه گیری میكند. بیشتر شركتها در سطح عملكرد 2 تا 3 سیگما قرار دارند؛ یعنی از هر میلیون مشتری، 66807 تا 308538 نفر ناراضی اند و طبعا شركتهائی كه در این سطح قرار داشته باشند در دنیای كسب و كار با مشكل مواجه هستند. چنین شركتهائی برای سهامداران و صاحبان سرمایه به اندازه كافی سود ایجاد نمیكنند، سهامداران ناخشنود هستند و سرمایه خود را بجای دیگری منتقل می كنند.

3-     سطح سیگما 5000 عمل جراحی اشتباهی در هفته در دنیا (معادل 1% كل اعمال جراحی اتفاق افتاده در دنیا در هفته)، 7/2 است.

4-     گم شدن 20000 مرسوله پستی در هر ساعت (1% مرسوله های گم شده در دنیا) معادل 7/2 سیگما است.

5-     سطح سیگمای فعلی شرکت فرضی و فاصله آن از 6 سیگما

الف – PPM  ضایعات شاتون در ایستگاه كنترل نهائی در دو هفته قبلی بترتیب: 2120  و 4170  بوده است؛ یعنی سطح سیگما فرآیند شاتون به ترتیب 3/4 سیگما و 15/4  سیگما بوده است. آیا خطوط دیگر تولیدی نیز چنین هستند ؟!

ب – در تیر ماه 84 ، 16% محموله های ورودی به شرکت مردود و 28 %  آنها قبول مشروط  شده اند یعنی سطح سیگمای عملكرد كیفی تأمین كنندگان این شرکت بترتیب 5/2 سیگما و 1/2 سیگما بوده است.

ج- ضایعات ماشین كاری خطوط تولیدی در نیمه دوم 83، 98/0 % بوده است یعنی عملكرد آنها در سطح 85/3 سیگما بوده است.

د- میانگین نمره آدیت محصول در نیمه دوم 83 ، 3/98 بوده است یعنی 62/3 سیگما.

ه- نسبت هزینه های گارانتی به فروش در نیمه دوم 83 ، 15/1% بوده است یعنی 78/3 سیگما.

و- میزان بهره وری كل تولید در نیمه دوم 82 ، 51% بوده است یعنی 5/1 سیگما، كه این شاخص در نیمه دوم 83 به 35/2 سیگما رسیده است.

ز- نسبت انحراف از برنامه های تولید 13% بوده است یعنی 6/2 سیگما.

ح- انحراف نسبت زمان واقعی صرف شده برای تكمیل و راه اندازی پروژه ها به زمان پیش بینی شده است 20% بوده است یعنی 3/2 سیگما.

ط – مقدار انحراف فروش واقعی نسبت به فروش برنامه ریزی شده 23% بوده است یعنی 2/2 سیگما.

ی – انحراف نسبت تعداد محموله های تحویلی به مشتریان نسبت به محموله های درخواستی 23%(2/2 سیگما) است.

ك- سطح سیگمای محموله های قطعات با مرجوعی به كل محموله های تحویلی،7/2 بوده است.

ل- هزینه های مواد نسبت به قیمت تمام سده 5% انحراف داشته است یعنی 1/3 سیگما.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : م؟و؟ح؟؟... د؟ر؟ا؟

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • اگر بار دیگر فرصت انتخاب داشتید باز هم پیام نور و رشته صنایع را انتخاب می کردید ؟




نویسندگان