تبلیغات
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز - تشریح مراحل كلی شش سیگما
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تشریح مراحل كلی شش سیگما

جهت رسیدن به سطح كیفیتی شش سیگما ( سطح عملكرد شش سیگما ) در یك فرایند، در یك بخش از سازمان و در نهایت جاری شدن این سطح كیفیت در كل سازمان، متدولوژی شش سیگما در هشت مرحله مورد استفاده قرار می گیرد. این هشت مرحله عبارتند از:

۱-     (recognize ) شناختن

۲-   تعریف كردن ( Define )

۳-  اندازه گیری (measure )

۴-   تجزیه و تحلیل (analyze )

۵-   بهبود  (improve )

۶-    كنترل (control )

۷-    استاندارد كردن (standardize )

۸-  یكپارچه سازی (integrate )  

این مراحل تشكیل دهنده متدلوژی شش سیگما می باشند و اهداف زیر را در سطوح كلان برآورده می كنند:

1- رویكرد شش سیگما با روشی استاندارد و نظام یافته در كل سازمان پیاده می گردد.

2- پروژه های شش سیگما به درستی تعریف و اجرا می شوند.

3- نتایج حاصله از اجرای پروژه ها در فعالیتهای روزمره كسب و كار تركیب شده و بكار گرفته می شوند.

یك سازمان را می توان در سه سطح تقسیم بندی نمود، كلانترین سطح در یك سازمان، سطح كسب و كار می باشد، سطح دوم سازمان سطح عملیات نامیده می شود و سطح سوم سازمان كه خردترین سطح در این تقسیم بندی سه گانه می باشد، سطح فرایند است.

مدیران ارشد سازمان در سطح كسب و كار شش سیگما را جهت افزایش ارزش سهام و سود آوری و تضمین ثبات بلندمدت سازمان بكار می گیرند، مدیران میانی در سطح عملیات از متدولوژی شش سیگما برای ارتقاء بهره وری، كاهش هزینه های مربوط به نیروی كار و مواد و حذف كارخانه های پنهان استفاده می كنند در سطح فرایند، ‌كمربند مشكی، متدولوژی شش سیگما رادر پروژه های تعریف شده خود بكار گرفته، با كاهش نرخ خطا و تغییر پذیری، بهبود قابلیت فرایند را باعث می شوند، این بهبود در فرایند به تحقق اهداف تعریف شده در سطح عملیات كمك نموده و تحقق این اهداف در سطح عملیات منجر به سود آوری و رضایت مندی مشتری می گردد كه این سودآوری و رضایت مشتری، اهداف تعریف شده در سطح كسب و كار می باشند.

اگر چه متدولوژی شش سیگما در سطوح سه گانه سازمان، توسط مدیران ارشد، میانی و كمربند مشكی ها با چارچوب زمانی متفاوت و موضع گیریهای متفاوت بكار گرفته می شود، با فراگیر بودن متدولوژی شش سیگما كه یك متولوژی بهبود می باشد، باعث گردیده تا بسیاری رویكرد شش سیگما كه یك متدولوژی بهبود می باشد، را رویكردی تعریف نمایند كه به تمامی مفاهیم، تكنیك ها و روش های موجود در سازمان جهت بخشیده،‌ آنها را سازماندهی كرده و اثربخشی و كارایی هر یك را می سنجد.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : م؟و؟ح؟؟... د؟ر؟ا؟

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • اگر بار دیگر فرصت انتخاب داشتید باز هم پیام نور و رشته صنایع را انتخاب می کردید ؟




نویسندگان