تبلیغات
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز - شش سیگما،هزینه ها و صرفه جویی ها
دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شش سیگما،هزینه ها و صرفه جویی ها

 

خیلی از مردم فكر می كنند برای داشتن درآمد بیشتر باید سرمایه ی بیشتری خرج نمایند.در جهان كیفیت به وسیله ی شش سیگما این گفته به این صورت اصلاح می شود:برای صرفه جویی در سرمایه  به كمك روش شش سیگما باید مقداری پول خرج شود. در متد شش سیگما شما نمی توانید بدون سرمایه گذاری در آموزش،زیربنای سازمانی و اصلاح فرهنگ سازمانی ،كاهش هزینه ها به صورت مطلوب و افزایش فروش را انتظار داشته باشید.

مطمئن باشید شما می توانید كاهش هزینه ها و افزایش فروش را در موقعیت های موضعی از تجارت به كمك شش سیگما داشته باشید و شما احتمالا می توانید این كار را به صورت كم خرج انجام دهید همان طور كه موتورلا یا جنرال الكتریك این كار را انجام داده اند.

شش سیگما را می توان  به عنوان نمایش نامه "توانمندی چابك"  در نظر گرفت.اما آیا این روش با تغییر یا ترفیع مدیر یك قسمت از كارخانه ادامه پیدا خواهد كرد؟احتمالا نه. اگر شما  یك «فرهنگ تغییر» را در سازمان خودتان ایجاد كنید،این كار باعث می شود كه هر كارمند به این كه كار وی چگونه می تواند روی مشتری تاثیر داشته باشد و باعث ارتباط با  تجارت با زبان ثابت شود فكر كند.این امر  نیاز به منابع دارد.بنا براین برای صرفه جویی در هزینه باید هزینه كرد.

برای انجام شش سیگما چقدر سرمایه لازم است؟ و میزان سود مالی حاصل كه میتوان از اجرای چنین سیستمی انتظار داشت چقدر است؟

اطلاعاتی در این رابطه: 

  • جنرال الكتریك 12 میلیون دلار در طول پنج سال صرفه جویی داشته است و 1 دلار به نسبت درآمد به سهام اش افزوده است. Honeywell یك سازنده ی تجیزات كامپیوتری 800میلیون دلار صرفه جویی را ثبت نموده است.
  • سود سالانه ی جنرال الكتریك با استفاده از مد شش سیگما به 2.5 میلیارد دلار رسیده است. 
  • موتورلا  هزینه های تولید خود را از سال 1987 تا 1994 ، 1.4میلیارد دلار كاهش داده است. 
  • به طوری كه گزارش شده است موتورلا به كمك شش سیگما  15 میلیارد دلار صرفه جویی در طول 11 سال داشته است.

اطلاعات بالا ممكن است در عمل درست باشند ولی اطلاعات در مورد سود سازمانها  چیزی نیست كه به سایر  شركتها كمك كند كه نتیجه بگیرند كه شش سیگما برای آنها مفید است.برای مثال  چگونه می توان انتظار 10 یا 100 میلیون دلار صرفه جویی را برای شركت داشت؟ 

با بررسی دلایل این كه چرا كارخانه ها هزینه ها و صرفه جویی های خود را بیان می كنند باید گفت نمی توان  هر چیزی كه یك شخص ثالث نوشته است یا تخمین زده است یا در یك كتابی نوشته است را باور كرد.بنابراین  روی اطلاعات حاصل از گزارشات سالانه  در وب سات شركت ها بحث را ادامه خواهیم داد.

در این مطالعات شركت های موتورلا، ،  Allied Signal،Honeywell و جنرال الكتریك مورد بررسی قرار گرفته اند.دلیل انتخاب این چهار شركت این است كه آنها از موسسان و تصحیح كنندگان متد شش سیگما هستند و رشد و بلوغ فزاینده ای در تغییرات در فرهنگ تولیدی شان داشته اند.

آن طوری كه در سایت موتورلا آمده است آنها این متد را در سال 1986 ابداع كرده اند  Allied Signal در سال 1994 و جنرال الكتریك در سال 1995 این متد را گسترش داده اند.Honeywell نیز در فرایند دخالت دارد چون Allied Signalدر سال 1999 با این شركت ادغام شده است.

البته كارخانه های زیادی در طول این مدت از شش سیگما استفاده كرده اند كه بررسی آنها را به مقالات بعدی وا می گذاریم.

 

جدول 2 شركت ها،سود سالانه ی آنها و هزینه ی سرمایه گذاری آنها برای اجرای شش سیگما را در یك سال و هزینه صرفه جویی های مالی را معرفی می كند.همان طور كه می بینید بعضی جا ها خالی هستند.چون اطلاعات اعلام شده،اطلاعاتی هستند كه شركت ها آنها را ارائه می دهند.و شركت ها تمایل چندانی به فاش كردن بعضی از اطلاعاتشان ندارند.

 

 

همان طوری كه از مقادیر پیداست صرفه جویی های حاصل از شش سیگما می تواند برای شركت ها رضایت بخش باشد.صرفه جویی ها به عنوان درصدی از سود  از 1.2% تا 4.5%متغییر است.

 آنچه میتوان از عملكرد جنرال الكتریك مشاهده كرد این است كه این شركت انتظار سر به سر شدن صرفه جویی را در سال اول استفاده از شش سیگما نداشته است.البته در خیلی از موارد نباید انتظار چنین نتیجه ی سریعی را داشت آنچه مهم است افزایش توانمندی یك شركت با طرح ریزی و استفاده از چنین متدی است.

همان طوری كه گزارش سالانه ی 1996 جنرال الكتریك نشان می دهد . تخمین زده می شود كه كمتر از كیفیت شش سیگما مانند سه یا چهار سیگما كه میانگین سیگما برای اغلب كاخانه های مریكا است می تواند برای یك كارخانه هزینه ای معادل با 10-15 درصد سود داشته باشد كه این درصد برای شركتی مانند جنرال الكتریك معادل 8-12میلیارد دلار است.در مقابل 111.6میلیارد دلار سود جنرال الكتریك این مقدار می تواند باعث بازگشت 11.2 تا16.7 میلیارد دلار  شود.گرچه 2 میلیاد دلار هزینه ی صرفه جویی در سال 1995 موثر بوده است آن چه مشاهده می شود این است كه این شركت در آن سال هنوز نتوانسته بود هزینه ی های ناشی از كیفیت پایین اش را به حداقل برساند.

البته باید گفت در خیلی از موارد صرفه جویی ای معادل 1.2تا4.5% سود رضایت بخش است و می تواند مورد توجه مدیر عامل یا مدیر مالی هر شركتی قرار گیرد.برای مثال در 30میلیون دلار در سال برای یك شركت این امر می تواند باعث بازگشت رقمی معادل360000 تا 1350000دلار صرفه جویی سالانه شود.

آیا شش سیگما برای شركت شما مفید خواهد بود ؟آیا باید برای استفاده از شش سیگما باید سرمایه گذاری شود؟

این سوالی است كه فقط شما و تیم مدیران اجرایی شما می تواننند در مورد آن تصمیم بگیرند.

 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : م؟و؟ح؟؟... د؟ر؟ا؟

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • اگر بار دیگر فرصت انتخاب داشتید باز هم پیام نور و رشته صنایع را انتخاب می کردید ؟




نویسندگان